FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev16/10/2017

Skuldebrev trots olika ägarandelar i bostad?

Hej!

Jag och min flickvän har precis köpt en villa tillsammans.

Jag lägger in hela kontantinsatsen men vi står båda på lånet.

Vi har kommit överens om att vi vill ha ägarandelarna 75% (jag) och hon 25%.

Går det att skriva ett skuldebrev på min kontantinsats samtidigt som vi har olika ägarandelar? Eller kommer allt delas 75, 25 oavsett vid en eventuellt försäljning?

Tanken är att vi vill dela "vinsten" enligt ägarandelarna vid en ev försäljning.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Ni kan skriva ett skuldebrev angående kontantinsatsen. Vid en eventuell försäljning kommer ni få utdelning enligt era respektive ägarandelar, och utöver detta ska din sambo i såfall betala sin skuld till dig enligt skuldebrevet. Att ni har olika ägarandelar i villan hindrar alltså inte att ett skuldebrev ställs. Ni kan få hjälp med att upprätta ett skuldebrev här.

Eftersom ni är sambos kommer villan att räknas som er samboegendom, då den köps för gemensamt bruk, Sambolagen 3§. Denna ska då som huvudregel delas lika mellan er vid en eventuell separation, Sambolagen 14§. Eftersom ni vill ha andra ägarandelar rekommenderar jag er också att skriva ett samboavtal, där ni avtalar bort sambolagens regler gällande villan. Detta kan ni göra här.

Jag rekommenderar er att träffa en jurist så ni kan få fram den lösning som passar er bäst. Ni kan boka rådgivning med en jurist här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare