Avtala bort semesterförmåner

Hej!

Här kommer en konstig fråga. Som arbetstagare kan man välja att inte få semesterlön/semesterersättning?

Tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag tycker inte alls att det är en konstig fråga, det är vanligt med funderingar kring anställningar och de förmåner man är berättigad till.

Reglerna om semesterlön och semesterersättning regleras i Semesterlagen, som du hittar https://lagen.nu/1977:480. Semesterlön utbetalas i samband med semesterledighet, 26§. Vid anställningar som varar en kortare tid än tre månader kan istället semesterförmånerna betalas ut som semesterersättning till arbetstagaren.

Som arbetstagare har man rätt till semesterförmåner enligt Semesterlagen, 1§. Den rätten kan inte avtalas bort genom avtal mellan en arbetsgivare och en enskild anställd, 2§.

Med vänlig hälsning,

Louise EskesenRådgivare