Avtala bort sambolagen

Hej!

Vi är ett sambopar som precis köpt en lägenhet ihop. Den ena parten har endast betalt 17% av handpenningen. Vi vill se till att eventuell bodelning eller dödsfall inte förorsakar att ena parten är berättigad 50% av bostadens värde.

Med andra ord vill vi använda oss av alternativ 2 i denna:

http://lawline.se/answers/olika-kontantinsatser-vid-kop-av-bostadsratt,

fast vi har redan tecknat allt med banken och kan således inte använda samma tillvägagångssätt.

Finns det något kontrakt för detta vi kan teckna i efterhand?

mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni har vänt er till oss på Lawline med er fråga.

Det ni kan göra är att avtala bort att bodelning ska ske enligt sambolagen vid en eventuell separation. Detta är möjligt enligt 9 § Sambolagen. Det innebär att ni avtalar bort att egendom som egentligen omfattas av sambolagen ska ha egenskap av samboegendom. Ni kan då själva avgöra hur fördelningen av egendomen ska ske vid en eventuell separation. Ni kan då komma överens om att den ene får 17 % av bostadens värde, medans den andre får resterande 83 %, eller hur ni själva önskar fördela.

För övrigt är det alltid möjligt att upprätta inbördes avtal, om ni inte vill avtala bort sambolagen. Då kan ni komma överens om hur äganderätten ska se ut mellan er båda, oavsett om ni kommer att dela lika vid en eventuell bodelning.

Vår juristbyrå är duktiga på att upprätta sådana avtal och hjälper er mer än gärna. Ni kan kontakta dem för hjälp via denna länk: www.lawline.se/boka.

Hoppas ni har fått svar på er fråga,

Allt gott

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare