FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/05/2014

Avtala bort företrädesrätten?

Kan den enskilde arbetstagaren i en överenskommelse förhandla bort företrädesrätt till återanställning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du hör av dig till oss på Lawline!

Lagen om anställningsskydd (LAS) innehåller allmänna regler om arbetstagares skydd mot obefogade uppsägningar för personer i allmän eller enskild tjänst. Som huvudregel gäller att LAS är tvingande till arbetstagarens förmån, se 2§ https://lagen.nu/1982:80#P8S2. En föreskrift i det enskilda anställningsavtalet saknar bindande verkningar, om den innebär att arbetstagaren helt eller delvis förlorar en rättighet enligt LAS. Arbetstagaren kan inte på förhand avstå från det skydd som lagen ger. Men arbetsgivaren och arbetstagaren kan under vissa förutsättningar avtala om hur en redan uppkommen tvist ska lösas, även om avtalet innebär att arbetstagaren avstår från att få sin rätt prövad enligt skyddsreglerna i LAS.

I 2§ st. 3 finns en bestämmelse om att avsteg får göras från företrädesrätten, se https://lagen.nu/1982:80#P8S2. Företrädesrätten, som regleras i 25§, är alltså semidispositiv.

Avvikelse får således göras genom ett kollektivavtal, men inte genom ett enskilt upprättat avtal.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare