Avtal via mail

Hej, om man skickar avtal och bilagor fram och tillbaka via mail (med mail som är kopplat till rätt bolag och en person som har en position att kunna besluta om avtal) och tillslut så accepterar den ena parten den andres förslag.

Kan man då anse att man har ett juridiskt bindande avtal som är hållbart vid eventuell tvist?mvh Bo

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den svenska avtalsrätten bygger på att ett avtal är ingått om det föreligger ett anbud och ett accept. Ett avtal kan ingås muntligt såväl som skriftligt (ex e-mail), även fast det senare är att föredra ur bevishänseende. I ert fall är ett avtal ingått så länge det är tydligt vad som ingår i anbudet och tydligt vad som accepteras, dvs t.ex. en viss tjänst eller vara för x antal kronor.

För tydlighetens skull rekommenderar jag dock att ett avtal sammanställs utifrån mailkonversationens innehåll och att det, i sin helhet, accepteras av motparten, för att motverka en eventuell tvist om vad som faktiskt är avtalat.

Med vänlig hälsning

Anton OleniusRådgivare