Avtal över internet - bedrägeri

Hej. Usch ja är skeptiskt efter att ja gjort en dum affär. Ja såg en drönare på tradera som kostade 8300:-. Ja frågar köparen om ja lägger bud nu så kan ja betala i slutet av månaden när ja får löning?? Då säger han att han kan sänka priset till 7500kr. Och ja hade 7000kr inne på kontot nu. Då säger han att han ska skicka drönaren på måndag juni 19 å sedan kan ja betala 7000kr å resten när ja får lön?? Och på måndag skickade han. Då frågar ja kan jag få ett spårnings nummer, kolli id. Då svarar han: ja köpte ett blått paket och skickade det och betalde bara?? Han skickade ett värde paket på 7500kr som brev, betalde 99kr. I och med det kostade 99kr så trodde ja det var spårbart. Ja frågade först honom om kvittot så ja fick en bild på det, visst ett kvitto var det men inget spårningsnummer, dum som ja va så betalade jag med swish 7000kr. Hur fan gör jag om jag inte får detta paket. Han säget om det uppstår något så får ja pengarna tillbaka, vilket ja starkt tvivlar på, ja fattar inte varför ja gjorde det, han verkade vänlig å så men, ja tvivlar stark på att ja gjorde rätt här. Vad kan man göra i detta fallet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Vid avtal mellan två privatpersoner är det vanliga civilrättsliga regler som gäller, dvs. avtalslagen i första hand. Om det är så att säljarens avsikt redan från början var att inte leverera saken kan det betraktas som bedrägeri enligt 9 kap 1 § Brottsbalken.

Det du kan göra i det här läget är främst att polisanmäla händelsen och eventuellt kan dem spåra säljaren. Om det är möjligt kan du även anmäla säljaren till hemsidan som förmedlar kontakten.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om inte får du gärna skriva i kommentarsfältet så kan jag försöka förklara ytterligare.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare