FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/05/2013

Avtal om vårdnad

Hej, jag vill ställa en fråga åt en bekant som känner sig lite osäker på sin svenska så hon bad mig skriva till er åt hennes vägnar. Det är så att hon har en dotter på 7 år tillsammans med sitt ex, de var inte gifta vid barnens födsel och separerade ogifta också. Mamman gav pappan vårdnad till dottern. När de separerade gjorde de upp ett skriftligt avtal där det står att mamman ska ha dottern varje dag förutom varannan helg. Det har fungerat bra än så länge men nu börjar mamman känna på sig att han kanske kommer vilja ha henne oftare. Det som jag och mamman är osäker på är att vid tillfället då båda parterna skrev under avtalet så fanns det varken advokat eller annat vittne närvarande. Gäller fortfarande avtalat vid en eventuell rättslig tvist? Är avtalet "domstolsrätt" utan närvarande advokat eller vittne?

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga!

Enligt 6 kap 6 § förädrabalken kan föräldrar som är överens fritt avtala om vårdnaden, om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem.

Däremot måste avtalet vara skriftligt och godkännas av socialnämnden för att vara juridiskt bindande. Avtalet är därmed inte bindande.

Hoppas att detta klargjorde rättsläget för Dig. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Emina Gaspar-Vrana

Emina Gaspar-VranaRådgivare