Avtal om uppsägningstid

Hej

Min arbetsgivare har avbrutit min provanställning och hävdar att LAS gäller vilket innebär 14 dagars uppsägning. I vårat anställningsavtal står det en månad. Jag har skickat in mina avtal och fått dom kontrollerade och läget är att dessa gäller men trots detta vägrar min arbetsgivare att gå med på detta.

Företaget har skulder och finns hos kronofogden och det finns inga pengar i företaget. Då jag inte är fackansluten får jag betala min advokat själv. Risken att inte få igen pengarna finns då företaget inte har några och är på väg in i en konkurs. Tycker det är bedrövligt att denna lurendrejare ska komma undan då jag inte är den första han lurar och det inte är det första företaget han kursar! Har hört att jag själv kan driva målet utan advokat dvs jag är mitt egna ombud. Hur kan jag gå till väga? Finns det något annat jag kan göra för att?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett avtal om uppsägningstid kommer att gälla framför LAS bestämmelser så länge avtalet är till fördel för arbetstagaren, som det är i detta fall, vilket framgår av 2 § LAS. Du har därför rätt till en månads uppsägningstid.

Det stämmer också att du har rätt att driva talan utan ombud, dock måste du väcka talan mot din arbetsgivare inom fyra månader från uppsägningen och begära ett ekonomiskt skadestånd i enlighet med 41 samt 38 §.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare