Avtal om uppsägningstid

Hej Jag är just nu provanställa på ett företag med dagligvaruhandel (mat). Efter 6 månader löper mitt avtal vidare till tillsvidareanställning. När jag skrev på mitt provanställningsavtal sa min arbetsgivare att jag har 1 mån uppsägningstid. Men efter att det löper vidare till tillsvidareanstäklning skulle de bli ändring till 3 månader uppsägningstid vilket skulle gälla både mig och arbetsgivare. Är detta okej enligt gällande avtal mellan parterna? Eller kan jag hävda att jag bara har 1 mån uppsägning från min sida som jag önskar och att 3 mön bara gäller om arbetsgivare vill säga upp mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om anställning och uppsägningstider regleras i Lagen om anställningsskydd(LAS), den hittar du https://lagen.nu/1982:80

Till att börja med måste du kontrollera om ni har ett gällande kollektivavtal eftersom kollektivavtalets regler om uppsägningstid har företräde framför lagen(Las 2§).

Om du och din arbetsgivare avtalar om att ni ska ha en längre uppsägningstid än vad lagen anger, så gäller ert avtal, förutsatt att det inte strider mot ett kollektivavtal som ni är bundna av.

Enligt LAS 11§ så har du rätt till en minsta uppsägningstid på en månad om inget annat är avtalat. Detta är till för att skydda dig som arbetstagare och ge dig till att söka ett nytt arbete om du skulle bli uppsagd.

LAS är en skyddslag och avtal, med undantag för kollektivavtal, som inskränker arbetstagarnas rättigheter är ogiltiga(LAS 2§). Men att avtala om längre uppsägningstid ses inte som en nackdel eller inskränkning och avtalet om tre månaders uppsägningstid är därmed giltigt.

Det är inte ovanligt att man i samband med en uppsägning kommer överens om kortare uppsägningstid om arbetstagaren efterfrågar det. Om detta är ett orosmoment för dig så kan du även undersöka hur arbetsgivaren ställer sig till att skriva om avtalet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte att kontakta oss igen!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare