Avtal om orubbat bo vid samboförhållande

Kan man skriva ett avtal om orubbat bo om ena parten av ett samboförhållande avlider utan att vara gifta? Bröstarvingar finnes efter båda parter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt så ärver inte sambor varandra. Ett avtal om orubbat bo kommer inte att hjälpa er om någon av er avlider utan det ni bör upprätta i sådant fall är ett testamente (ett samboavtal gäller bara parterna emellan och aktualiseras därmed inte vid arv). Enligt ärvdabaken har man alltid rätt att testamentera bort sin kvarlåtenskap. Det du och din sambo kan göra är att ni upprättar varsitt testamente där ni testamenterar bort den del av "boet" ni äger till varandra. Du nämner dock att ni båda har bröstarvingar. Enligt reglerna om arv i ärvdabalken så ärver den avlidnes bröstarvinge eller bröstarvingar hela arvet enligt 2 kapitlet 1 § ärvdabalken. Om ni då testamentar bort er kvarlåtenskap till varandra som sambor så har ändå bröstarvingarna rätt att kräva ut sin laglott, som är halva arvslotten enligt 7 kapitlet ärvdabalken. Detta innebär att om det inte finns någon övrig egendom i arvet, förutom “boet”, som bröstarvingarna kan ta del av så måste den efterlevande sambon “köpa ut” den avlidne sambons bröstarvingar för att "boet" ska hållas orubbat. Detta aktualisreass dock som sagt inte om det finns annan egendom som bröstarvingarna kan ta del av i arvet istället.

Reglerna om upprättande av testamente finner du vidare i 10 kapitlet ärvdabalkenoch du kan även enkelt här upprätta ett testamente genom vår avtalstjänst (här)

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare