FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/09/2015

Avtal om laglott

Hej

Kan laglott skrivas bort om den som skall ärva skriver på en handling där den förbinder sej att inte få ut sin laglott förrän ytterligare en person avlidit.Jag och min bror äger en fastighet ihop Jag har inga barn han har en biologisk son och en son som hans dåvarande fru hade tidigare.Kan dom hindras att få ut laglotten om dom skriver på att inte få ut någonting förrän både jag och min bror avlidit.

Med vänlig hälsning Anders

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt Ärvdabalken ska ens bröstarvingar (barn) få ut en del av arvet när dennes föräldrar har gått bort. I ert fall är alltså huvudregeln att din brors barn får ut laglotten då både han och barnens mamma gått bort. Enligt kap 3 § 9 i lagen så kan ni komma överens om genom avtal att din sonen som hans dåvarande fru hade tidigare inte ska få ut laglotten förrän både din bror och dåvarande frun har gått bort.
I ert fall vill ni att båda ni (bröder) ska ha gått bort innan barnen får ut sin laglott. Detta går inte att reglera genom avtal, i och med att barn har rätt att få ut sin laglott då båda barnens föräldrar gått bort - och ska alltså inte behöva vänta tills även barnens pappas bror gått bort. Detta framgår av kap 3 § 1 i lagen. I ert fall finns alternativet att testamentera hälften av kvarlåtenskapen. I det fallet får barnen endast ut hälften tillsammans istället för hela arvet. För att barnen inte ska få ut ens hälften tillsammans, så finns ytterligare ett alternativ att genom avtal reglera att barnen ska ge bort denna hälft och sedan kan ni genom avtal reglera att denna hälft ska återkomma till barnen en viss tidpunkt. Om ni gör detta måste det framgå tydligt att barnen faktiskt vill ge bort detta arv genom gåva, trots att de sedan kan få tillbaka deras del av arvet.

Hoppas ni fått svar på er fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare