FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/12/2014

Avtal om "hyrstol" och uppsägning

Hej!

Jag hyr en stol på en frisersalong, har gjort det i 2 1/2 år. Men nu vill jag tacka för mig, känner att jag vill gå vidare. MEN, jag har inte skrivit under något kontrakt. Jag fick dock ett kontrakt strax innan som jag skulle kolla på, men ingen underskrift krävdes. Då undrar jag om kontraktet ändå gäller?! Eller hur funkar det med uppsägningstid. På kontraktet står det 3 månader. Men om jag har rätt så har inte min "arbetsgivare/ den personen jag hyr stol av" kvar något kontrakt från den tiden. Kan jag gå på dagen om jag vill? Har pratat med honom och sagt att jag vill tacka för mig och att jag kan tänkas vara kvar till slutet på januari. Men då sa han att uppsägningstiden är 3 månader. Men då påpekade jag att jag inte har skrivit under något kontrakt. Då blev har sur/ rasande och hotade med att jag kunde gå tidigt dagen efter. Jag skulle fundera på saken.

MEN sen kommer det till en annan del. Då jag hade ett möte med honom i höstas, min pappa var även med. Mötet handlade om jag ville köpa salongen av honom, men han tyckte att jag gav honom ett skambud, och då blev han rasande igen och reste sig och sade att DU KAN DRA!! sen lämnade han mötet. Jag o pappa bara stirrade på varandra med öppna munnar. Jag tog det som en uppsägning och det skedde slutet på september. 3 månader därifrån är sista december.

Hur ska jag lösa detta?! jag behöver rådgivning! Behöver svar snarast.... tack på förhand.

// Madelen

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Grundprincipen när det gäller avtal är att formen inte spelar någon roll. Alltså är ett rent muntligt kontrakt också bindande. Om det är så att du har fått ett kontrakt och det har sagts att det skall vara det som gäller ("även om ingen underskrift krävs") är det trots allt det som gäller. Om jag förstår dig rätt så gav din "arbetsgivare" dig kontraktet, och du accepterade på något sätt innehållet antingen genom att bekräfta det muntligt eller helt enkelt underförstått genom att börja jobba och därmed "uppfylla" kontraktet. Själva pappret med underskrift är egentligen bara något som fungerar som bevis för vad man har avtalat. Sammanfattningsvis verkar det vad jag förstår som om ni muntligt har kommit överens om att det som stod på pappret gäller, och då är det lika bindande som om det vore underskrivet.

Jag tolkar det som att du, som de flesta som som hyr stol, är egenföretagare. I så fall finns det naturligtvis ingen uppsägningstid i lagen eller liknande, men det är ju vad som stod i avtalet som gäller. Om det stod att det även om "arbetsgivaren" sade upp kontraktet skulle vara uppsägningstid, gäller det naturligtvis. Det är i varje fall vad som står i kontraktet som är det viktiga. Det är också möjligt att det exempelvis står att uppsägning måste ske skriftligt, och i så fall skulle uppsägningstiden förstås inte ens ha börjat löpa än.

Det är förstås en väldigt jobbig situation du har hamnat i, eftersom man som egenföretagare har väldigt få rättigheter, men det viktigaste är vad som står i kontraktet eftersom det verkar vara det som gäller. Det skulle dock vara annorlunda om ni hade sagt något annat "vid sidan av" vad som stod på kontraktet; då är det snarare det som gäller. Beroende på vad du vill göra så är det bästa att helt enkelt sluta och söka arbetsplats någon annanstans eller att försöka komma överens med ägaren till stället där du har jobbat tills nu igen.

Sammanfattningsvis verkar det som att vad som står i kontraktet gäller, men det kan självklart vara svårt att bevisa det om man av någon anledning skulle gå till domstol om inte kontraktet finns kvar. Om avtalet dock gäller och det inte finns några formkrav för uppsägning, så gäller förmodligen uppsägningen även om den knappast var ordentligt formulerad, så länge det framgick vad som menades.

Tyvärr kan jag inte ge så mycket mer hjälp utan att veta vad ni har kommit överens om, men du är förstås välkommen att återkomma med fler frågor!

Lycka till och hoppas att svaret var till någon hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare