FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/09/2014

Avtal om hästköp mellan privatpersoner

Hej, Jag ska sälja min häst, vi är båda privatpersoner, men köparen har inte råd att betala förrän om 2 månader. Om vi skriver in i kontraktet att hästen återtas om dom inte betalar i tid, har jag då rätt att återta hästen? Om dom lämnar handpenning och vi skriver in i kontraktet att den inte lämnas tillbaka om hästen återtas, gäller det då? Om dom ångrar sig och vill lämna tillbaka hästen innan dom betalt, har jag rätt att kräva pengarna ändå?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. När två privatpersoner ingår avtal med varandra, blir köplagen tillämplig. Köplagen är en dispositiv lag, vilket innebär att om ni avtalat om annat, är det det som äger företräder framför lagen (3 § köplagen). Om ni exempelvis avtalat om att du som säljare har rätt att återta hästen om köparen inte betalar inom viss tid, är det det som gäller. Det finns ingen lagstadgad ångerrätt i köplagen, varför köparen inte har rätt att ångra sig och måste därmed betala för sitt köp. Emellertid kan ni alltid avtala om någon slags ångerrätt.

Vill du ha hjälp med att upprätta ett korrekt köpavtal, rekommenderar jag dig att använda vår avtalstjänst.

Med vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare