FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/11/2015

Avtal om framtida vinst

Hej. Vi ska skiljas och min man köper ut min andel av villans värde som uppskattas av. Med den värdestegring av bostäder som sker idag så kan min man komma att göra en god vinst då han senare säljer. Kan jag få del av den värdestegringen, dvs skillnaden mellan värderingen som gjordes vid skilsmässan och det verkliga försäljningspriset. Kostnader för boende, räntor mm avräknat.

Tack och hej från mej.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och att du vänder dig till oss på lawline.

När din man löser ut dig frpn huden övergår hela äganderätten till honom. Det finns då ingenting lagstadgat som säger att du har rätt till en eventuell senare vinst, ovett om bostads fortsätter att stiga i värde. Din man äger fastigheten precis som om han då hade köpt den själv.

Däremot kan du genom ett vanligt avtal skriva in en klausul som säger att du ska ha rätt till en viss procentuell del vid en eventuell vinst. Detta avtal är dock någonting helt separat, och här bör du vända till en jurist för att få hjälp med att formulera avtalet.

Hoppas det var svar nog på din fråga

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare