Avtal om fördelning av egendom som inte är samboegendom

Hej. Jag och min sambo köper/har köpt en sommarstuga tillsammans. Vi står båda som ägande till stugan och båda står på lånet. Däremot kommer jag själv gå in med handpenningen av eget sparade pengar, visserligen ihopsparade pengar under tiden vi varit sambo men anser dock att dessa pengar är mina. Hur funkar det om vi går isär? Kan vi skriva ett separat avtal där jag kan "få tillbaka" 50% av handpenning eller vid försäljning/ lösa ut min partner och ha handpenningen till godo? Vi äger också en bil där han står som ägande, men båda på lånet. Tacksam för hjälp om hur vi går tillväga och vilken typ av avtal vi behöver.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid en framtida bodelning som sambo ingår endast gemensam bostad och bohag och det innebär att varken bilen eller sommarhuset ingår. Ni får avtala om detta som ni själva känner är lämpligt och rimligt. Det viktiga är att ni skriver ett tydligt avtal där alla de villkor som ni känner behövs är med. Försök fundera över vilka frågor som kan dyka upp i framtiden och skriv ner vad ni kommit överens om. Om handpenningen ska betalas, hur lång tid ska sambon ha på sig? Vem ska anses vara ägare av bilen om ni går skilda vägar och hur löser ni lånen? etc. Muntliga avtal gäller likväl som skriftliga men i bevishänseende är det alltid bättre att skriva ner er överenskommelse.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare