FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/08/2016

Avtal om barns boende

Hej

Jag och min sambo har vart tillsammans i fem år nu i oktober. Vi har en 1-åring son tillsammans och vi ska separera. Min sambo har enorma skulder hos kronofogden och kan inte få en egen lägenhet, han ska hyra i andra hand eller inneboende.

Vi har båda kommit överens om att vår son ska bo hos mig heltid pga stabilitet, ming fråga är behöver vi skriva skriftligt på att jag har vårdnaden tills vidare?

Sambon kommer att hjälpa till men vår son kommer att bo kvar hemma hos mig.

Vad behöver jag tänka på nu när vi ska separera och har ett barn ihop?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag vill börja med att klargöra att det är en skillnad i att du har ensam vårdnad om er son och att han endast bor hos dig. Om barnets pappa fortfarande ska vara vårdnadshavare ger det honom rätt och skyldighet att delta i vårdnaden om er son och bestämma i frågor som rör honom även om han bara bor hos dig. Jag tolkar det som att ni vill fortsätta ha delad vårdnad och att din f.d. sambo kommer att hjälpa till men att sonen bara ska bo hos dig.

Om ni fortsätter ha gemensam vårdnad kan ni avtala om barnets boende. Detta avtal måste vara skriftligt och godkännas av socialnämnden i er hemkommun. Socialnämnden tittar då på om avtalet är till barnets bästa. Det kan vara en trygghet för dig men framför allt för barnet att ha ett sådant avtal för att minimera risken för tvister om boendet.

Johanna GustafssonRådgivare