Avstående av arv till förmån för efterlevande make

Hej Min mor avled och har 3 barn sedan ett tidigare äktenskap, i nuvarande äktenskap finns 2 gemensamma barn samt att maken har ett barn i ett tidigare äktenskap. hur blir fördelningen av arv om vi barn i mammas första äktenskap avstår vårt arv till vår styvfars frånfälle.

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga.
Frågor om arvsordning regleras i ärvdabalken (ÄB), som du hittar https://lagen.nu/1958:637.
Om ni väljer att avstå erat arv till förmån för er styvfar, kommer egendomen som ni skulle ha ärvt att tillfalla er styvfar direkt, se ÄB 3 kap. 1 §. Styvfadern ärver egendomen med fri förfoganderätt, vilket innebär att han har behörighet att förfoga som han själv vill över egendomen, med undantag för att testamentera bort den. Han kan t.ex. välja att sälja eller konsumera hela egendomen, så att det inte finns något kvar av den när han avlider. Han kan även förfoga över den så att den ökar i värde.

Ni syskon som har avstått erat arv till förmån för efterlevande make, har rätt till efterarv, vilket framgår av ÄB 3 kap. 2 §. Efterarvets storlek beräknas vid eran mors bortgång som en kvotdel i en framtida förmögenhetsmassa. Ni har rätt till samma andel av eran styvfaders kvarlåtenskap, som utgjorde summan av styvfaderns arv efter er mamma plus hans egendom efter bodelningen. Utgör denna andel t.ex. 3/8 så har ni rätt till 3/8 av styvfaderns kvarlåtenskap när han avlider. Detta innebär i praktiken att summan av erat framtida arv beror på hur eran styvfader har förfogat över sin egendom. Har egendomen ökat i värde kommer ni att få ut ett större arv än vad ni hade fått om ni hade valt att ta ut arvet efter er mamma direkt. Har egendomen minskat i värde kommer ni därmed att få ut ett mindre arv än om ni hade tagit ut arvet direkt.

Vänliga hälsningar

Amanda HarryssonRådgivare