Avstående av arv och efterarv

Hej, för 6 år sedan gick min och min brors mamma bort. Hon var då gift med en man som ej är vår biologiska far. Han mer eller mindre såg till att vi skrev på ett anstånd med vårt arv tills den dagen han avlider. Vilket vi ångrade väldigt snabbt då han bränner alla pengar och lever lyxliv. Vi skrev på i tron att han var orolig för att han inte skulle kunna bo kvar, vilket visade sig vara en stor lögn då an verkligen hade pengar och dessutom får han ut en jätte bra och stor pension. Om det gick skulle vi båda direkt vilja få ut vår rätt till arvet redan idag men det går tydligen inte! Nu till min fråga. Han har två andra barn med en annan kvinna. Hur blir det med mitt och min brors arv när han dör. Har vi rätt till det arvet vi skulle ha haft den dagen vår mamma dog och att sedan hans barn får de pengar som blir över? Har vi så att säga förda tjing eller hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det stämmer att man inte kan ångra sitt beslut att avstå din arvslott till förmån för efterlevande make, och senare kräva att få ut detta medan den andre maken fortfarande är vid liv.

Ni har rätt till den kvotdel i kvarlåtenskapen som var er mammas, medan mannens kvotdel ur kvarlåtenskapen tillfaller hans barn. Exempel: säg att den totala kvarlåtenskapen vid er mammas bortgång var 400 000 kr, och av detta belopp var ¾ er mammas egendom, och ¼ var mannens egendom. Om kvarlåtenskapen har minskat till 200 000 kr vid mannens bortgång har du och din bror rätt till ¾ av 200 000 kr, dvs. 150 000 kr, och mannens barn har rätt till ¼, dvs. 50 000 kr.

Ni har alltså inte rätt att få ut exakt samma belopp/egendom som fanns vid er mammas bortgång, men ni har rätt till samma kvotdel.

Hoppas det var svar på din fråga.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare