Avstående av arv från adoptivföräldrar

Hej!

Jag vill säga upp min arvsrätt till mina adoptivförälardrar innan de de dör. Jag har ingen good kontakt dem och vill slippa alla intriger nu och vill klippa alla band till dem. Jag vill helst inte träffa dem och förhandla med dem utan jag vill att det ska utan deras godkännande.

Jag vill ej att ni lämnar ut tel,namn, mail adress till någon och inte till mina adoptivföräldrar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Du är att betrakta som bröstarvinge till dina adoptivföräldrar, varför Du har rätt att ärva dem. Definitionen av bröstarvinge står att finna i 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Du som arvinge har möjlighet att avstå ifrån din rätt till arv, vilket framgår av 17 kap. 2 § ÄB. Jag kommer nedan att redogöra för innebörden av denna bestämmelse och avsluta med konkreta råd på hur Du bör gå tillväga för att uppnå ditt önskemål om avsägande av arvet.

Som ovan nämnt, finns bestämmelsen om avsägande av arv i 17 kap. 2 § ÄB. Det finns enligt denna bestämmelse två sätt att avsäga sig sitt arv på:
1. Avstående av arv- detta innebär att Du avstår ifrån ditt arv till förmån för dina egna arvingar(om sådana finns?). Arvet kommer då att fortfarande vara kvar i ert släktskap.
2. Avsägande av arv- innebörden av detta är att Du helt avsäger dig ditt arv, dvs. Du tackar fullt ut nej till arvet och det kommer således inte heller att ärvas av dina eventuella arvingar.

Dessa två alternativ står alltså öppna för dig att vidta. Diverse formella krav måste dock uppfyllas för att avsägelsen/avståendet skall betraktas som juridiskt giltigt. Du kan antingen förfara på det sättet att Du godkänner ett testamente som upprättats till förmån för någon annan. Alternativt, och detta är att föredra, är att Du upprättar ett skriftligt dokument som styrker det ovan sagda.

Då Du vill klippa alla band till dina adoptivföräldrar, så är alltså avsägande av arv att föredra. Min rekommendation är att Du upprättar ett skriftligt dokument(detta är smidigast) där det framgår att Du vill avsäga dig din arvsrätt. Underteckna gärna dokumentet, då det är bra ur ett bevishänseende. Om Du själv inte vill ta kontakt med dina adoptivföräldrar, så rekommenderar jag dig att kontakta något form av ombud som får förmedla det skriftliga dokumentet till dina adoptivföräldrar. Det viktiga är att de får kännedom om informationen.

Jag hoppas att Du har fått svar på din fråga! Om Du har några fler funderingar eller om någonting är oklart, är Du mer än välkommen att kontakta mig.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare