Avstå del av arv samt värdering av fastighet vid arvskifte

Pappa gick nyligen bort. Mamma för 10 år sedan. Vi är 3 syskon. Jag vill avstå från allt lösöre. Min syster vill ha detta skriftligt. Finns det någon standardtext för detta?

Pappa skrev över sin sommarstuga på oss förra året. Eftersom jag bor utomlands kan jag inte utnyttja stugan, varför jag vägrar att dela de årliga kostnaderna.

Nu vill jag bli utlöst ur stugan. Är det verkligen kutym att man använder taxeringsvärdet och inte marknadsvärdet?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Avstå del av arv

Att du vill avstå från allt lösöre kan ses som att du delvis vill avstå från din arvsberättigade del. För detta finns det inget krav på utformningen av avsägelsen, varför det räcker att du klart och tydligt i en skriftlig utfästelse avsäger dig från den delen av arvet. Denna utfästelse bör således ges in till arvlåtarens dödsbo med hänsyn till bevishänseende vid eventuell tvist. Bestämmelser om avstående av arv hittar du i Ärvdabalkens 17 kapitel.

Taxerings- eller marknadsvärde?

En generell utgångspunkt vid arvskifte är att man, tvärtemot vad du blivit upplyst om, ser till marknadsvärdet av fastigheten. Detta fastställs oftast av en värderingsman, det vill säga av en fastighetsmäklare eller motsvarande. Den som sedermera blir utlöst från fastigheten bör utges sin del av marknadsvärdet reducerat med motsvarande del av den vinstskatt som skulle aktualiseras vid en försäljning till det uträknade värdet.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare