Avstå arv efter arvlåtares död

Hej! Min far har nyligen avlidit. Jag och min bror ska nu göra bouppteckning. Kan jag avstå hela mitt arv till förmån till min bror eller mina barn?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det finns flera möjligheter i lagen att avstå arv, men de flesta gäller medan arvlåtaren fortfarande är i livet! En möjlighet som aldrig uttryckligen framkommer i lagtext är att avstå arv även efter arvlåtarens död. Det anses ändå finnas möjlighet att göra på det sättet. Om du bara rakt av avsäger dig rättigheterna till arvet, kommer det att gå till din bror (jag antar att ni är enda arvingar). Du kan också avstå från arvet till förmån för dina barn. En annan möjlighet är förstås att ta emot arvet och sedan genom gåvor fördela det som du vill på bror och barn.

Hoppas att svaret är till hjälp! Hör gärna av dig om det är något mer du undrar!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare