Avsluta provanställning innan tillträde

Jag ska börja hos en myndighet I mitten av augusti. Nu kan jag dock stanna hos mitt gamla jobb och vill stanna kvar.

Jag har ett avtal med avtal med 6 månaders provanställning och antar att jag kan avbryta min anstälnning när som helst. Kan jag också saga upp mig I förväg utan att ens dyker upp där?

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En provanställning har som huvudregel ingen uppsägningstid. Detta gäller även om anställningen inte har börjat än. Anställningen har sitt stöd i 6 § Lagen om anställningsskydd.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med din kommande arbetsgivare och förklarar situationen. Det kan ju vara så att du behöver dem som referens av något slag längre fram, eller att du kommer börja på den myndigheten någon gång i framtiden ändå och då är det bra att gå ut på rätt fot. Du måste oavsett kontakta dem och meddela att du tänker avsluta provanställningen. Du kan inte bara strunta i att komma dit första dagen.

Men som sagt kan du säga upp din anställning innan du ens har börjat.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare