FrågaFAMILJERÄTTGod man08/02/2016

Avsluta godmanskap

jag vill inte längre nyttja godman, hur skall jag göra för att avsluta

Lawline svarar

Hej! Tack för att du väljer att vända dig till lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så undrar du hur du ska göra för att inte längre ha en god man. Bestämmelserna om god man regleras i föräldrabalkens 11 kap som du hittar här. Enligt 19 § ska godmanskapet upphöra om en god man inte längre behövs. Ett sådant beslut fattas av rätten eller av överförmyndaren beroende på av vilken anledning personen har en god man, 19b §.

Mitt råd är att du vänder dig till överförmyndaren eller överförmyndarnämnden i din kommun. De hanterar frågor som rör godmanskap och kan hjälpa dig med information kring hur du ska göra för att avsluta godmanskapet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Angelica AhlströmRådgivare