FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/03/2014

Avslag på ansökan - fotboja

Jag har blivit dömd för bedrägeri till 2 månaders fängelse, men jag ansökte om fotboja men fick avslag. Nu tänker jag överklaga detta beslut men vet inte riktigt hur man gör. Vad bör man tänka på och vad ska finnas med i överklagandet. Jag anser att jag ska kunna avtjäna straffet med fotboja, finns det något vägledande beslut eller liknade som man kan ta del av.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Huvudregeln vid påföljder, straff, är att man skall få avtjäna sitt straff "ute i det fria". För att detta skall vara möjligt ställs en hel del krav av säkerhetsskäl. Fotboja, intensiv övervakning med fotboja, är som du kanske vet ett alternativ till fängelsestraff och kräver att man inte är dömd till ett längre fängelsestraff än sex månader. Bestämmelser om fotboja regleras i lag (1994:451) om intensivövervakning med elektronisk kontroll som du hittar https://lagen.nu/1994:451.

Det framgår att du har ansökt om fotboja och har fått avslag. Enligt bestämmelserna skall det framgå vid det avslag som du tilldelats hur du skall gå till väga om du vill få tillstånd en omprövning av beslutet, på vilka grunder du fick avslag samt hur lång tid du har på dig att få ärendet omprövat av Kriminalvården. Beviljas du inte fotboja efter en omprövning av Kriminalvården kan du i enlighet med 9§ överklaga beslutet hos allmän förvaltningsdomstol.

Jag rekommenderar därför dig att snarast möjligt kontakta frivården som tagit beslutet. En enskild har rätt att få ett avslag på en ansökan omprövad. Denna rättighet kräver dock att man sänder in en begäran om omprövning inom en viss tid. En sådan begäran skall i enlighet med 9b§ vara skriftlig och ha kommit in till Kriminalvården inom tre veckor från att man har blivit underrättad. Det finns en del krav som skall vara uppfyllda för att man skall ha rätt till fotboja som till exempel en ordnad bostad, telefon och sysselsättning samt arbete eller skola minst på halvtid.

Enligt 9c§ prövar Kriminalvården om en skrivelse har kommit dem tillhanda i tid, har den inte det avvisas den. Vad som är viktigt för dig att ha i baktanke här är att om din skrivelse kommer in försent till Kriminalvården och detta beror på att myndigheten inte har underrättat dig korrekt och i tid, får din ansökan om omprövning inte avvisas. Det får alltså inte drabba dig om myndigheten har handlat felaktigt.

Avslutningsvis rekommenderar jag, som ovan sagt, därför dig att kontakta dem som tog beslutet och mycket noggrant läsa igenom det avslag du borde ha tilldelats. Alla uppgifter om hur du kan få tillstånd en omprövning borde framgå av underlaget eller tilldelas dig efter att du har kontaktat de som inte beviljade din ansökan.

Lycka till nu!

Vänligen,

Malin AndreassonRådgivare