Avskedande vid sjukdom

Hej! Ifall man har en visstidsanställning som löper under fyra månader men man råkar ut för en olycka utanför jobbet, bryter armen och tvingas sjukskriva sig; kan arbetsgivaren avskeda en omedelbart då? Personen i fråga är inte ansluten till a-kassa eller kollektivavtal. Väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Arbetsgivares rätt att avskeda anställda behandlas i lag om anställningsskydd, LAS, som du hittar https://lagen.nu/1982:80#P33.

Utgångspunkten är att visstidsanställningar upphör automatiskt vid anställningstidens utgång; i det här fallet efter fyra månader,LAS 4§ 2 st. Arbetsgivaren kan dock avskeda en arbetstagare tidigare om denne grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren, LAS 18§. Det kan handla om beteenden som exempelvis våld på arbetsplatsen eller stöld från arbetsgivaren. Att man bryter armen och blir sjukskriven kan dock inte ses som att man grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren, och det finns därmed ingen grund för avsked.

Det finns en möjlighet för arbetsgivare att få en arbetstagare att lämna sin anställning i samband med sjukdom i LAS 33§. Denna rätt gäller dock bara fall där man får hel och tidsobegränsad sjukersättning. Bestämmelsen gäller de fall där en arbetstagare får så kallad förtidspension och därmed troligtvis aldrig kan återgå i arbete. Det är alltså inte en sådan situation det är fråga om här.

Med bakgrund i de omständigheter du presenterar är det troligt att detta avskedande inte har varit tillåtet enligt anställningsskyddsreglerna. Det är också värt att poängtera att ovanstående regler gäller även om arbetsgivaren inte är ansluten till ett kollektivavtal. Om den anställde ifråga vill gå vidare med detta kan det vara en bra idé att vända sig till facket för en mer utförlig bedömning av fallet i fråga. Vill man inte vända sig till facket kan man ta kontakt med någon annan jurist, det är möjligt att boka rådgivning via Lawlines hemsida.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare