Avskedande på grund av sen ankomst och samarbetssvårigheter

Kan en person som trots varning fortsätter komma försent till arbetet samt vägrar arbeta med andra i jobbet, avskedas med omedelbar verkan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen lagen om anställningsskydd (LAS).

Enligt 18 § LAS får avskedande ske (endast) om arbetstagaren grovt åsidosatt sina skyldigheter mot arbetsgivaren. Som exempel kan nämnas avsiktligt eller grovt vårdslöst beteende som inte ska behöva tålas i något avtalsförhållande, illojal konkurrens och uppsåtligt brottsligt handlande inom ramen för anställningen.

Enligt min uppfattning kan inte det exempel du ger anses vara grovt nog för ett avskedande. Möjligen vore det tänkbart om arbetstagaren regelbundet kom så sent att denne i praktiken inte utförde något arbete eller om den vägrade samarbeta med andra överhuvudtaget. Det är dock svårt att säga säkert eftersom det beror på omständigheterna.

En tänkbar lösning vore dock uppsägning av personliga skäl enligt 7 § LAS eftersom kraven där ställs lägre.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare