Avskedande på grund av brott

Hej! Jag sitter med i företagsledningen där vi nu upptäckt att våran ekonomiansvarige som arbetat hos oss under flera år har under perioder "lånat" pengar av företaget. Pengarna har alltid återbetalats efter en kort tid.

Min fråga är, vilken möjlighet har vi att bli av med den anställde?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arbetsgivaren måste ha saklig grund för att avsluta en tillsvidareanställning och ska följa en viss procedur och vissa ordningsföreskrifter i samband med uppsägningen. Om en anställning inte avslutas i enlighet med LAS regler, eller kollektivavtal, kan arbetsgivaren bli skadeståndskyldig mot arbetstagaren.

Enligt Lagen om anställningsskydd (LAS) så kan arbetsgivaren välja att säga upp arbetstagaren eller välja att avskeda arbetstagaren. Jag uppfattar formuleringen ''bli av med'' som att ni vill avskeda arbetstagaren.

Ett avskedande innebär att arbetsgivaren kan avsluta anställningen med omedelbar verkan och medarbetaren har då inte rätt till någon uppsägningstid. Avsked förutsätter att den anställde grovt åsidosatt sina skyldigheter, till exempel genom brottslighet mot arbetsgivaren, bedrivande av konkurrerande verksamhet, grov illojalitet eller arbetsvägran.

Händelseförloppet som du beskriver när ekonomiansvarige ''lånat'' pengar aktualiserar brotten förskingring och trolöshet mot huvudman.

När det gäller avsked så gäller i princip samma regler som vid vanlig uppsägning, det vill säga varsel, underrättelse, överläggning och förhandling med facket samt eventuellt avgörande av tvisten i domstol.

Varslet om avsked ska lämnas minst en vecka i förväg.

När det gäller avskedande finns det en tvåmånadersregel. En arbetsgivare får inte avskeda en person enbart på omständigheter som varit kända mer än två månader. Tanken är att arbetsgivaren ska agera direkt då arbetstagaren gjort en mycket grov förseelse.

Bifogar länkar angående uppsägning, avskedande och LAS.

(https://lagen.nu/1982:80) (http://www.expowera.se/mentor/foretaget/personal_anstallning_uppsagning.htm)

(http://www.ledarna.se/sv/Chefsguider/Arbetsratt/Uppsagning/)

Hoppas att ovanstående besvarade din fråga.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Abraham Zeito

Lawline RådgivareRådgivare