Avskedad vid ansökan om föräldraledighet?

Kan man bli sparkad från en visstidsanställning (6månaders) om man säger till 2 månader innan att man ansöker om föräldraledighet från månad 5 och framåt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En visstidsanställning är en tidsbegränsad anställning och en tidsbegränsad anställning upphör utan föregående uppsägning vid anställningstidens utgång eller när arbetet är slutfört om inte annat har avtalats enligt 4§ 2 st. lagen om anställningsskydd (LAS). Vidare kan en tidsbegränsad anställning upphöra genom att arbetstagaren blir avskedad (sparkad i vardagliga termer) enligt 18§ LAS. Avskedande får ske, om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Att ansöka om föräldraledighet är inte ett grovt åsidosättande av sina åligganden mot sin arbetsgivare. Om din arbetsgivare skulle avskeda eller säga upp dig på grund av skäl som har samband med föräldraledighet (exempelvis att du ansöker om det) så kan du få skadestånd, samt få avskedandet ogiltigförklarat. Stöd för detta hittar du i 16, 17 och 22 §§ föräldraledighetslagen (FLL).

Hoppas detta var svar på din fråga!

Bestämmelserna i LAS hittar här och bestämmelserna i FLL här.

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare