FrågaAVTALSRÄTTGåva03/09/2017

Avskaffad gåvoskatt i Sverige och Norge, behöver man anmäla gåva?

Hej,

Jag bor i Norge och jobbar/skattar där, Jag får nu en gåva ifrån mina föräldrar på över 2 miljoner. Vad jag förstår är det ingen arv, gåvo skatt varken i Sverige eller i Norge. Vem måste jag upplysa om dessa pengar till, ingen skatt, eller hur?

Jag planerar att ha dessa på ett svenskt bankkonto för jag ska köpa ett hus i Frankrike för dessa pengar.

Tack

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Gåvoskatten är avskaffad i Sverige sedan 2005 och i Norge från 2014. Varken givare eller mottagare av en gåva behöver registrera eller anmäla gåvan till Skatteverket eller Skatteetaten (gäller för gåvor från 2005 i Sverige och 2014 i Norge). Vad du avser använda gåvan till är inte relevant i sammanhanget. Du behöver inte upplysa någon om gåvan.

En gåva är giltig oavsett om den är föranledd muntligt eller skriftligt. Jag rekommenderar att ni upprättar ett gåvobrev och undertecknar handlingen i samband med överlåtelsen. En fördel med ett gåvobrev är att givaren kan uppställa eventuella villkor för gåvan, t.ex. för att gåvan inte ska delas vid framtida skilsmässa (enskild egendom). En annan fördel är att mottagaren lätt kan bevisa att pengarna utgör en gåva det fall banken eller myndigheterna misstänker skattepliktig inkomst, t.ex. lön eller bonus.

Då det rör sig om en stor gåva rekommenderas ni upprätta ett gåvobrev för att eliminera skatteriskerna. Lawlines juristbyrå hjälper er gärna att upprätta ett efter era behov skräddarsytt gåvobrev.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare