Avsätta en styrelsemedlem i en ideell förening

Hur går man tillväga när man vill avsätta en styrelsemedlem i en ideell förening? Vi har en kassör som, utan att ha begått något brott, är helt olämplig på sin post. Vi har ganska lång tid kvar till nästa årsmöte.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

I Sverige finns det ingen lag som reglerar de ideella föreningarnas verksamhet. Det som gäller för ideella föreningar är ”god föreningssed” och "föreningspraxis". Dessa begrepp finns inte nedskrivna i lagen men begreppen innefattar våra föreställningar om vad en förening är och hur den bör vara och fungera, alltså normer för hur en förening ska organiseras och verka.

Det bör finnas en föreningspraxis i er verksamhet som talar om hur er förening brukar göra vid avsättande av styrelsemedlemmar. Det bör annars stå i er förenings stadgar hur en styrelsemedlem ska avsättas eller tillsättas. Eftersom du skriver att det är lång tid kvar till nästa föreningsstämma så antar jag att er förening utser styrelse genom föreningsstämman. Om så är fallet så skulle det nog inte finnas några hinder för styrelsen att kalla till en extra föreningsstämma. På en extra föreningsstämma skulle föreningens medlemmar kunna fatta beslut om en viss styrelsemedlem ska avsättas eller inte. Styrelsemedlemmen kan naturligtvis själv välja att avgå om denne så vill.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare