Avsaknad av testamentsregister

Hej, Jag har en fråga ang detta med förfalskningar i testamente. I och med att man inte längre registrerar testamenten ökar ju risken för förfalskade testamenten, bakdaterade testamenten etc. Och att testamenten helt enkelt "försvinner", dvs en arvinge som får ansvaret att ta hand om sin äldre släktings testamente, låter det helt enkelt "försvinna" för att inte behöva dela med sig till en testamentesarvinge. Hur ser ni på detta att man inte längre registrerar testamenten och de negativa aspekter som kan uppstå i och med det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inleningsvis vill jag påpeka att förfalskning av testamente är brottsligt (bedrägeri och urkundsförfalskning) och att det inte är "fritt fram" att förfalska testamenten.

Men, som du är inne på, finns det ändå stora nackdelar med att Sverige saknar ett testamentsregister. Det ökar risken för att testamenten förfalskas, förstörs eller helt enkelt kommer bort. Man kan därför tycka att Sverige ska införa ett testamentsregister.

I väntan på ett sådant register är det dock viktigt att man på något annat sätt ser till att testamentet förvaras säkert. I denna del rekommenderar vi att man tar kontakt med professionell hjälp. Vi rekommenderar Familjens Jurist som, mot en engångskostnad, förvarar testamentet och ser till att det kommer fram vid ett dödsfall.

Lawline RådgivareRådgivare