FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt26/04/2017

Avsaknad av gåvoskatt i Sverige

Hej

Min mor vill sälja sitt hus i Kroatien och ge pengarna i gåva till mig.

Hur för hon pengarna till mitt konto i Sverige och betalar jag eller hon någon skatt på de pengarna?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att en gåva av pengarna från försäljningen bör din mor skriva ett gåvobrev där det framgår att hon ger pengarna till dig. Att föra över pengarna till ditt konto bör inte orsaka några problem.

Din mor kommer behöva betala skatt på den kapitalvinst hon gör på försäljningen av huset i Kroatien, beskattningen sker då enligt kroatisk lag.

Varken du eller din mor kommer dock att behöva betala skatt på beloppet som du ska få i gåva, det finns ingen gåvoskatt i Sverige.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare