Avsägelse av arv

Vi särkullebarn har gått vidare med en boutredning efter vår far. (Frun har inga tidigare eller gemensamma barn med vår pappa). På mötet med boutredningsmannen avsade sig pappas nya fru sitt arv genom sin advokat... Vad menas med detta? Gäller det endast att hon avsäger sig det som stod som pappas enskilda tillgångar eller gäller det även de försäkringar som hon stod som förmånstagare till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är lite svårt att veta exakt vad hon menar med att avsäga sitt arv. För det första har den efterlevande maken rätt till bodelning efter den andre makens död. Detta kanske redan är utfört men i sådana fall ska hon ha hälften av alla tillgångar genom det, som huvudregel. Därefter återstår hälften av er fars egendom som ska bli föremål för arv. Avstår hon sin rätt torde det innebära detta. Huruvida hon även anser att detta innefattar tex livförsäkringar vet jag ej. Jag skulle rekommendera er att kontakta hennes advokat för att närmare få svar på om hon även menar detta.

Gabriella LundqvistRådgivare