Avsäga sig moderskapet alternativt utesluta bröstarvinge från arv.

Kan jag på nått sätt bli av med mitt föräldraskap? Har en son på 24 år som inte vill veta av oss föräldrar,känner att jag inte vill vara hans mamma, det blir lättare i mitt hjärta om så var fallet. Han har bestämt sig och så har jag. Livet får gå vidare men utan han. Jag vill inte ha han som arvinge vid ett eventuellt dödsfall. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Svaren på dina frågor kan vi huvudsakligen hitta i föräldrabalken, se här, och i ärvdabalken, se här.

Föräldraskapet kan man inte avsäga sig om man inte är t.ex. fel pappa och man kan visa på att en annan man är rätt fader, lite förenklat. En moder kan inte avsäga sig sitt moderskap i andra fall än då barnet adopteras och de ursprungliga banden klipps, FB 4:8. Detta har att göra med att lagstiftaren ansett att alla barn har en rätt till föräldrar och föräldrarnas valfrihet inte ansetts väga lika tungt som barnets behov av föräldrar. Slutsatsen är att du inte kan avtala bort eller på annat sätt säga upp moderskapet.

Hantera föräldraskapet kan du göra på flera sätt. Eftersom din son är 24 år har ni inte längre någon underhållsskyldighet mot sonen, han kan således inte kräva något ekonomiskt stöd av er, FB 7:1. Bröstarvingar som din son är, jag förutsätter att han är din biologiska son, har alltid rätt till sin laglott oavsett om du vill göra sonen arvlös, ÄB 7:1 se här. För en utförligare redogörelse om laglottens vikt och vilka regler samt ageranden som kan anses vara undantag till huvudregeln om laglott vill jag hänvisa dig till en kollegas svar, se här.

Slutsatsen blir att du inte kan avtala bort ditt moderskap men för att sonen ska bli arvlös får du antingen välja att göra dig av med din egendom medan du är i livet, alternativt testamentera bort allt och hoppas att din son inte klandrar testamentet inom sex månader. Om din son klandrar testamentet har han rätt till sin laglott.

Hoppas du har fått klarhet i din situation!

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare