Avsäga sig arv

Hejsan. Jag tänt höra om man kan avsäga sig/skriva av sig arv från sin far? Vi har aldrig haft kontakt och därmed vill jag inte ha något av honom när han går bort.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det går att avsäga sin rätt till ett framtida arv enligt 17 kap. 2 § ärvdabalken. För att avsägelsen ska bli bindande måste du skriftligen meddela din far att du vill avsäga dig din arvsrätt efter honom. Eftersom du är bröstarvinge krävs det även i de flesta fall att avsägelsen sker mot ett skäligt vederlag. Vad som är ett skäligt vederlag räknas ut genom att räkna fram hur stor din laglott (hälften av din arvslott) skulle blivit om din far hade gått bort vid tidpunkten för arvsavsägelsen. Huvudregeln är att en bröstarvinge inte kan avsäga sig sin laglottsrätt. I undantagsfall kan den dock uppfyllas genom att någon närstående till arvingen får eller har fått egendom av arvlåtaren till ett värde som motsvarar laglotten.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare