FrågaKÖPRÄTTÖvrigt19/01/2014

Avräkning vid återtagande av vara vid kreditköp

Hej! Jag går en utbildning där vi diskuterar bl a Konsumentkreditlagen. Där står bl a Sköts inte betalningen av krediten kan varan återtas av kreditgivaren. Det jag funderar över är om den återtagna varans värde minskar skulden eller om hela skulden kvarstår till betalning, trots återtagandet av varan?

Lawline svarar

Hej,

Om kreditgivaren återtar varan på grund av att köparen inte fullgjort sin del av avtalet, ska en avräkning göras mellan kreditgivaren och köparen. Detta innebär att köparen från kreditgivaren erhåller ett belopp som motsvarar varans värde vid tidpunkten för återtagandet av varan. Detta värde beräknas efter vad kreditgivaren kan antas få ut genom en försäljning av varan (se 40§ Konsumentkreditlagen).

Av detta belopp får köparen dra av räntekostnad, eventuell kostnad för transport, utsökningsavgift m.m. (se 40§ 3-4 stycket konsumentkreditlagen).

Konsumentkreditlagen hittar du https://lagen.nu/2010:1846.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare