Avräkning på grund av förskott på arv

Hej, min far avled nyligen i en ålder av nära 94 år. Han var gift med min mor, nu 88 år, som fortfarande lever. Tillsammans ägde de en sommarstuga. I bouppteckningen efter min far framkommer det i bifogat testamente att min syster (mitt enda syskon) köpt sommarstugan i juni 2006 då min far var 86 år och min mor 80. Detta har skett bakom min rygg och utan att jag informerats. Kan detta betraktas som "förskott på arv"? Vilka möjligheter har jag (eftersom jag anser mig förfördelad) att via domstol upphäva nämnda köp? Vilka alternativa handlingsvägar står eventuellt till buds för mig? Mina frågor utgår från antagandet att köpeskillingen för sommarstugan väsentligt underskrider marknadsvärdet och att "stora värden" därför överförts till min syster "i förtid".

Lawline svarar

Hej,
Tack för din fråga.
Förskott på arv regleras i 6:1 ÄB, se https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1, där det framkommer att gåvor som arvlåtaren har gett en bröstarvinge ska räknas som förskott på arv om inget annat har föreskrivits eller framkommer av omständigheterna. Det krävs således att det är en bröstarvinge som har fått gåvan, vilket menas en arvinge i rätt nedstigande led som står i tur att ärva. Det innebär att din syster innefattas i begreppet. Att sälja till underpris likställs med gåva, vilket gör så att det andra rekvisitet för förskott på arv är uppfylld. Vidare krävs det att det inte har framkommit någon viljeförklaring från din far och mor att underprisförsäljningen inte ska ses som ett förskott på arv. Regeln innebär en presumtion, ett antagande om att förskott har skett om inget annat sagts av överlåtaren. Viljeförklaringen kan ha framkommit i testamente, gåvobrev eller liknande. Det krävs inte att uttalandet är skriftligt utan det kan även ha framkommit av omständigheterna. Så kan vara fallet om du t.ex. fått en gåva vid samma tidpunkt av motsvarande värde. Om det inte har förekommit någon sådan viljeförklaring jag pratar om har din syster fått ett förskott på arv.
   Att gåvan är ett förskott på arv innebär att värdet på gåvan (differensen mellan marknadsvärdet vid gåvans givande och betald ersättning) ska avräknas från din systers arvslott. Du har ingen möjlighet att få avtalet upphävt genom att gå till domstol, din far och mor har rätt att förfoga över sin egendom. Eftersom din far ägde halva fastigheten ska det antecknas i bouppteckningen efter hans bortgång att förskott på arv utgått till din syster. På så sätt kommer detta beaktas vid efterarvsberäkningen och arvskiftet.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare