FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/12/2014

Avräkning av skulder vid bodelning

Hej jag och min man (gifta) ska skiljas. Vi bor i ett hus som till100% ägs av mig. Vi har lån motsvarande marknadsvärde. Hur ska vi räkna detta vid bodelning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Huvudregeln är att all egendom är att betrakta som giftorättsgods och skall därmed ingå i en framtida bodelning, se 10 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) https://lagen.nu/1958:637. Detta gäller under förutsättning att egendomen inte är att betrakta som enskild, då skall den alltså inte ingå i bodelningen! Makarna i ett äktenskap har giftorätt i varandras egendom, vilket innebär att en likadelning skall göras på det sammanlagda värdet på makarnas tillgångar, d.v.s. på giftorättsgodset. Detta skall göras först efter att vardera make har fått dra av sina respektive skulder!

I ditt fall tolkar jag det som att Du ensam står på lånen. Detta innebär att Du har rätt att innan en bodelning görs, dra av värdet på dina skulder från ditt giftorättsgods, se 11 kap. 2 § äktenskapsbalken(ÄktB) https://lagen.nu/1987:230. Det värde som är kvar efter att ni avräknat era respektive skulder mot giftorättsgodset utgör den så kallade nettobehållningen. En likadelning skall då göras av er sammanlagda nettobehållning, se 11 kap. 3 § Äktb.

Sammanfattningsvis, Du får alltså avräkna alla dina skulder vid en bodelning mot ditt giftorättsgods!

Hoppas Du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare