FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/06/2016

Avräkna kapitalvinstskatt vid bodelning av fastighet

Vi har separerat och skilsmässan gick igenom i november och nu ett halvår senare är fortfarande inte bodelningen klar om hur mycket jag skall lösa ut honom med från fastigheten, hur blir det med reavinstskatten när jag skall lösa ut honom nu efter att skilsmässan är klar, han påstår att jag inte behöver betala någon skatt i detta och det därför inte skall avräknas från den totala summan????

M v h

Ulrika

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller delning av bostad, och värdering av denna vid delning ska reavinstskatten avräknas från värdet av fastigheten innan det tas upp i bodelningen. Det är en summa som man ska ta höjd för vid bodelningen. Hur reavinstskatten ska beräknas framgår i inkomstskattelagen 44:13-14. Skatten betalas dock först när fastigheten säljs, men då det blir en kostnad för dig som övertar fastigheten, ska den räknas av innan den fördelas.

Vid uträkningen enligt ovan bestämmelser beräknas skatten på skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade tillgången, minskat med utgifter för avyttringen, vilket är mäklarkostnader, samt minskat med omkostnadsbeloppet.

Omkostnadsbeloppet omfattar, anskaffningsutgiften och förbättringsutgifter. Förbättringsutgifter innefattar större renoveringar t ex.

Den summa som man sen får efter att man dragit av mäklarkostnader och omkostnadsbeloppet ska man beräkna skatten på.

Vill du ha ytterligare hjälp med detta, har vi jurister som är specialiserade inom detta rättsområde. Du kan boka en jurist genom att klicka här.

Har du andra frågor är det bara att du återkommer till oss så ska vi hjälpa dig vidare så gott vi kan.
Jag hoppas att jag har bringat lite klarhet för dig.

Ha en bar onsdag!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare