Avlidet syskons make rätt till arv?

Hej, Jag har en knepig (?) arvsfråga jag skulle vara mycket tacksam att få hjälp med att bringa klarhet i. - Min far gick bort 1976. Det fanns inget testamente, utan min mor ärvde 50% av huset och vi barn 50%. Vi var 5 st, dvs 50/ 5 = 10% var. Det har aldrig skett något arvskifte, utan fastigheten har stått som dödsbo. Där fortsatte mor samt barn att bo i. - Min syster gick bort 2008. Hon var gift med B. De hade inte några gemensamma barn. (Vi 4 syskon har skrivit på ett papper som säger att vi inte ärver något efter min syster, utan B ärvde allt) - 2013 gick vår mor bort. Det fanns inget testamente. Nu är det dags att göra ett arvskifte. Fråga: Har min avlidna systers man, dvs B, rätt att ärva efter min mor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret på denna fråga är: nej, din systers man har ingen rätt till arv efter din mor.
Egendomen kommer att fördelas på så sätt att kvarlåtenskapen efter din mor delas på fem, varav du och dina syskon får varsin del (eftersom det är fråga om samma arvingar som efter din far och eftersom det inte finns något testamente så behöver ni inte göra någon beräkning av efterarvet från din far).

Eftersom din syster är avliden och inte har några bröstarvingar och inte heller några föräldrar i livet så kommer ni övriga fyra syskon att få dela på hennes del. Pappret som ni har skrivit på rör enbart arvskiftet efter din syster och kan inte påverka fördelningen av din mors egendom.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga, hör gärna av dig om du har ytterligare frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare