Avliden testamentstagare

Jag är tillsammans med en syster, en avliden bror (yngst), 8 kusiner och en svägerska (gift med yngre bror) med i ett testamente efter en nu avliden morbror. Vad gäller för andelen för den avlidne yngste brodern? Tillfaller den min syster och mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom testamentstagaren, dvs. din yngre bror, har avlidit innan testator kan testamentet inte verkställas i dess ordalydelse vad gäller din brors del. Därför bör testamentet tolkas, och din avlidne morbrors yttersta vilja försöka klarläggas.

På grund av att din bror är en legal släktarvinge till din morbror kan testamentet tolkas på så vis att din morbrors vilja var att din yngre broders del ska tillfalla hans arvsberättigade. I detta fall skulle i första hand din svägerska anses vara arvsberättigad efter din avlidne bror, förutsatt att dem var gifta vid din brors bortgång.

Slutsatsen blir att, om din morbrors vilja inte manifesterats på annat sätt, din svägerska bör få sin avlidne makes del i testamentet.

Hoppas detta var till hjälp!

Om du har ytterligare frågor kan du maila mig på Zozan.akay@lawline.se

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare