Avliden testamentstagare

Följande scenario finns: en man avlider kort efter att hans hustru avlidit. De har båda varit allvarligt sjuka under åtminstone den senaste femårsperioden. Några bröstarvingar finns inte. Men i ett upprättat testamente står det att arvet skall fördelas efter de bådas död enligt vissa specificerade procentsatser. En del av arvet,­ vi kan förslagsvis säga tjugo procent,­ skall gå till den förste broderns, B, ena barn, D. Och lika mycket till broderns andra barn E. Men nu har  D dessvärre avlidit två och ett halvt år tidigare. D lämnar efter sig två barn, alltså den avlidnes bror B:s barnbarn F och G. Dessa två nämns inte i testamentet. I en första tolkning förslås att F och G skall få tio procent, alltså halva delen av D:s tjugo procent. Det motiveras med att de borde erhålla sitt arv endast från den avlidne mannens, sin farbrors, halva. Men F och G yrkar på hela den del som D, deras förälder, enligt testamentet skulle få, alltså tjugo procent, och kräver ny advokat. Vad är rimligt här egentligen? Tjugo, tio? Eller rent av noll? F och G nämns ju faktiskt inte i testamentet. Måste F och G på något sätt bevisa att de är rimliga arvtagare eller måste de övriga bevisa att F och G inte är det?

Lawline svarar

Hej!

För det fall att inget står i testamentet om vad som händer om en testamentstagare har avlidit så finns det tolkningsregler i 11 kap ärvdabalken (ÄB) som avgör vad som händer. Om testamentstagare avlidit inträder dennes barn i rätten till arv om de tillhör den krets som kan ha arvsrätt efter tetstator enligt 2 kap ÄB, 11:6 ÄB. Då F & G är syskonbarnbarn tillhör de den arvsberättigade kretsen varför de inträder i D:s rätt till arv. De får således dela på de 20 %:en som D skulle få enligt testamentet, och får därför 10 % var av arvet.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare