Avliden bröstarvinge

hejsan min farfar har gåt bort och så även min o mina 6 syskons pappa , min pappa o hans syskon var 4 st , nu ska arvet delas , ärver jag o mina syskon 1/4 få eller delas arvet på 10 lika bitar ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Arvet efter din farfar ska fördelas enligt reglerna i ärvdabalken 2 kap. 1§ (länk https://lagen.nu/1958:637#K2).
Detta innebär att arvet delas lika mellan din farfars bröstarvingar (hans barn). Är däremot någon av bröstarvingarna avlidna träder dennes barn in i hans ställe och tar arvslotten.

Således kommer din farfars arv delas i fyra lika stora delar delar där du och dina syskon får dela på er pappas arvslott (1/4 av din farfars arv) och din pappas syskon ta sina arvslotter, alltså ¼ var.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare