FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/04/2016

Avkastning till enskild egendom

hej!

Om A och B gifter sig, och skriver ett äktenskapsförord som säger att allt de ägde innan äktenskap(ett företag och en fastighet) är enskild egendom.

Kommer företagets vinst som sätts in på B:s bankkonto att räknas som enskild egendom eller giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Äktenskapsbalken är den lag som man måste vända sig till i denna fråga och dess 7 kap 2 § sista st. säger att avkastning på enskild egendom räknas som giftorättsgods, om inget annat är föreskrivet.

Det betyder att företagets vinst räknas som giftorättsgods även om det sätts in på B:s bankkonto. Dock kan makarna som sagt även tillägga i äktenskapsförordet att avkastningen/vinsten ska vara enskild egendom istället för giftorättsgods.

Hoppas du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att återkomma!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare