Avhysning från bostad

Hej, träffade denna kille för nästan två år. Jag flyttade till hans lght i sep förra året. I början av mars lämnade han ett brev i köket där han skrev att vi inte passade ihop och att det var dags att gå skilda vägar. Sen den dagen har han

Skickat sms om när jag ska flytta? Skickar annoannonser om lediga lght. Han skrev till er och skrev att min ex vill inte flytta från min lght! Jag har bet honom om tid för att packa och att det är inte lätt att hitta lght inom en vecka som han vill. Ni svarade bl a att han kunde ladda ner och ansöka om avhysning hos kronofogde. Jag letar lght dagligen på olika sidor för andra hand uthyrning och kontaktar olika bostadssajter. Men jag bor kvar tyvärr. Min fråga är: hur fort går det om han ansöker om avhysning? Kommer kronofogden och bara ta allt som är mitt nör jag är på jobbet? Ska jag söka juridisk hjälp för att förhindra detta? Jag är mycket orolig och känner mig både rädd och otrygg. Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om avhysning hittar du i 16 kap Utsökningsbalken

Först och främst vill jag nämna att kronofogden vid en avhysning är skyldig att ta skälig hänsyn till din situation och ska förbereda avhysning så att bla onödig skada undviks, 16:3 UB. Om det är möjligt, ska avhysning ske 4 veckor efter det att samtliga behövliga handlingar har kommit in till kronofogdemyndigheten. Om det dock behövs med hänsyn till din situation kan myndigheten medge anstånd med avhysningen med maximalt 2 veckor extra utöver de fyra första veckorna, 16:4 UB. Att du behöver längre tid att finna en bostad kan utgöra ett skäl för anstånd. Finns det synnerliga skäl kan denna förlängda tid omfatta även ytterligare två veckor. En förutsättning för att du ska kunna få förlängd tid är emellertid att du ger skälig ersättning för denna tid.

När ansökan om avhysning har kommit in till kronofogdemyndigheten, kommer du beredas tillfälle att yttra dig, 16:2 UB. Du kommer också bli informerad om hur en eventuell avhysning kommer att ske. Kronofogden har enligt 16:6 UB det yttersta ansvaret för att de praktiska förutsättningarna för att en avhysning ska kunna ske föreligger. Myndigheten ska alltså se till att t ex transportmedel finns tillgängliga och verkställigheten anses inte avslutad förrän den avhysta egendomen har tagits hand om. Har du en ny bostad ska egendomen helst transporteras dit direkt. Ingenting hindrar dig dock från att själv ta hand om något av de praktiska momenten vid en avhysning.

Känner du dig orolig och vill ha ytterligare hjälp rekommenderar jag dig att vända dig till en jurist. Du kan om du önskar boka tid för rådgivning hos Familjens Jurist som är en av Lawlines sponsorer, se här.

Amanda DybergRådgivare