Avhysning av tidigare fastighetsägare

Hej! Vi har köpt ett hus som såldes efter ett beslut enligt samägandesrättslagen, den personen som bara ägde 1/5 av fastigheten och som bodde/bor på övervåningen i huset vägrar flytta från fastigheten. Hur skall vi gå tillväga för att kunna få denna person ur fastigheten som är ett enfamiljshus på lagligt sätt?

Mvh

Per H

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en tidigare fastighetsägare vägrar att flytta efter en fastighetsförsäljning finns möjlighet att hos Kronofogdemyndigheten ansöka om avhysning enligt 16 kap 1 § utsökningsbalken (UB). I ansökan ska ni tydligt ange varför ni kräver avhysning, dvs. för att den tidigare ägaren av fastigheten kvarstannar efter att han eller hon skulle ha flyttat.

Avhysningen genomförs, om möjligt, inom fyra veckor från det att ansökningshandlingarna har inkommit till Kronofogdemyndigheten (3 § utsökningsbalken). Som tidigast kan avhysningen genomföras en vecka efter det att den tidigare ägaren har givits tillfälle att yttra sig i avhysningsfrågan.

Blanketter för ansökan om avhysning hittar ni på Kronofogdens hemsida: https://www.kronofogden.se/Avhysning.html

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare