Avhysning av sambo som vägrar lämna

Jag bor med en tjej i en hyreslägenhet.

Lägenheten står enbart på mig.

vi ska separera, vi er ej gifta eller har ingått ett samboavtal.

vi har 2 barn tillsammans. Vi har delad vårdnad och ska så ha i framtiden.

hon vill flytta. Söker lägenhet.

hon bor i ett "rum" för sig och har gjort det sedan någon månad.

Hon vill inte betala för något hemma, hyra eller el är mitt problem menar hon.

Eftersom hon ska flytta vill jag inte bli utnyttjad ekonomiskt.

min fråga är, eller mina frågor är.

1. Kan jag tvinga henne att lämna lägenheten på något sätt?

2. Om inte kan jag kräva att hon betalar för sitt uppehälle dvs är med och betalar hyran, då menar jag inte bara om vi kommer överens om det utan om jag har en laglig rätt till det.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du i första hand ifall du kan avhysa en tjej som du tidigare haft en relation med som fortfarande bor kvar med dig i en hyreslägenhet som står på dig. I andra hand undrar du ifall du kan kräva ersättning ifall hon inte skulle lämna.

Rättsläget

1. Efter att ha läst din beskrivning utgår jag ifrån att ni stadigvarande bott tillsammans i ett parförhållande och haft ett gemensamt hushåll. Detta innebär att ni räknas som sambor i lagens mening, se 1§ Sambolagen. Se lagen här

2. Att vara sambor innebär vissa rättsliga konsekvenser, särskilt vid separation. Att du står på hyreskontraktet innebär inte nödvändigtvis till att du har bäst rätt till bostaden.

Enligt 3§ Sambolagen kan hyresrätten utgöra samboegendom ifall den förvärvats för gemensam användning. Undantaget till detta är framförallt ifall det finns ett samboavtal, vilket det inte finns. Frågan som bör ställas är ifall hyresrätten anskaffats för gemensam användning till dig och din sambo.

- Om den förvärvats för gemensam användning: Då utgör hyresrätten samboegendom och vid en bodelning är det den sambo som bäst behöver bostaden som har rätt att få ta över denna i avräkning på sin lott eller om värdet är ringa, utan avräkning. En förutsättning för att en sambo ska få överta bostad som tillhör den andra sambon är dock att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Detta följer av 16§ Sambolagen.

Vid en bedömning över vem som bäst behöver bostaden tar man hänsyn till många faktorer. Men av stor betydelse är ifall den ena skulle ha väldigt svårt att få en ny bostad. Man tar även hänsyn till ifall det finns barn inblandat och om en part har svårt att få en ny bostad och dessutom har barn talar mycket för att den behöver bostaden mest. Utgången beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Lagtexten säger dock att det ska vara skäligt vilket är en ganska bred term och bedömningen över vad som är skäligt får även det göras i det enskilda fallet.

Vad gäller ersättning för att den ena övertar en gemensam bostad när det kommer till hyresrätt är obefintlig. Det finns inget ekonomiskt värde då 12 kap. 65 Jordabalk stadgar att ersättning för att få ta över ett hyreskontrakt är straffbart. Se lagen här.

- Om den inte förvärvats för gemensam användning: T.ex. ifall hyresrätten anskaffats före relationen till sambon, då utgör inte bostaden samboegendom och som huvudregel har inte den andra sambon rätt att överta bostaden. Sambon har då inte rätt att bo kvar. Avhysning kan ske genom ansökning hos Kronofogdemyndigheten. Dock finns det undantagsregler och 22§ Sambolagen stadgar att bäst behövande sambo ändå kan överta bostaden med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. För detta krävs det att synnerliga skäl talar för detta, om inte samborna har gemensamma barn. I ditt fall finns det gemensamma barn och det kan vara möjligt att sambon kan överta bostaden. Det beror på omständigheterna.

3. För att besvara din andra fråga så beror mycket på vem som har bäst rätt till bostaden. Ifall du skulle ha bäst rätt till bostaden och din sambo skulle vägra flytta så får du i första hand vända dig till kronofogden. Vad gäller ersättning så har du enligt min bedömning inte någon laglig rätt till ersättning automatiskt då ni båda måste vara överens ifall ersättning skall utgå om hen bo kvar. Dock kan det möjligtvis finnas utrymme att stämma för ersättning för den tid som hen vägrat flytta, men detta är inte säkert och du måste bevisa ekonomisk skada.

Sammanfattning

Vad gäller din första fråga så kan du tvinga din sambo att lämna lägenheten ifall du skulle ha bäst rätt till den. Vem som har bäst rätt är svårt att säga utan alla omständigheter.

Din andra fråga hänger lite ihop med den första och det beror på vem som har bäst rätt till lägenheten. Ifall du har bäst rätt till lägenheten så är alternativen antingen att avhysa eller att ömsesidigt avtala fram ett hyreskontrakt er emellan.

Mitt tips är att kontakta en familjejurist där du går igenom alla omständigheterna för att få en klarare bild över situationen. Du kan även kontakta Kronofogdemyndigheten för frågor.

Hoppas att du fick en lite klarare bild!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare