Avhysning av hyresgäster

Hej! Jag äger ett hus där jag i nuläget har ett par på ett tidsbundet hyreskontrakt t o m sista december 2013. De har inte betalat två månadshyror och jag vill inte ha kvar dem efter den 31 dec, helst vill jag att de flyttar omgående. Men vad kan jag göra för att få ut dem? Från 1 jan finns inget hyreskontrakt, bor de inte olovligt i mitt hus då? Kan jag tillkalla polis? Eller är det vägen via kronofogden och hyresnämnden som är den enda? Tror nämligen inte att de kommer flytta självmant 1 jan.

Lawline svarar

Hej!

Hyresgästerna är skyldiga att flytta senast dagen efter det att hyrestiden löpt ut enl. JB 12 kap. 7 §. Har hyresförhållandet pågått i mer än nio månader är du skyldig att säga upp avtalet skriftligen JB 12 kap. 3 § 2 st. I så fall ska tre månaders uppsägningstid iakttas enl. JB 12 kap. 4 §. Eftersom att de inte betalat hyra på två månader är hyresrätten dessutom förverkad och du har rätt att säga upp avtalet på den grunden enl. JB 12 kap. 42 § 1 st, 1 p., med iakttagande av de uppsägningstider som anges i 12 kap. 4 § 2 st. (olika beroende på hyrestidens längd).

Om hyresgästerna vägrar att avflytta efter hyrestidens utgång bör du i första hand vända dig till Kronofogden och begära avhysning. Om du väntar dig att hyresgästerna kommer att motsätta sig skyldigheten att avflytta kan du lämpligen vända dig direkt till tingsrätten eller hyresnämnden. Att ringa polisen för att få till någon sorts vräkning är inte ett alternativ. Det här är nämligen en civilrättslig tvist och hyresgästerna begår inget brott bara genom att kvarstanna i lägenheten. Du behöver därför ha ett myndighetsbeslut som fastställer skyldigheten att avflytta innan några tvångsåtgärder kan vidtas.

Lagrummen hittar du https://lagen.nu/1970:994.

Med vänliga hälsningar,

Miranda LymeusRådgivare