Avhysning av hyresgäst vid andrahandsuthyrning

Hej! Har för avsikt att hyra ut vår sons lägenhet, då han skall studera utomlands för ett halvår. Vi avser att skriva ett tidsbegränsat avtal. Vad har man som hyresvärd för rätt OM hyresgästen vägrar att flytta ut trots allt efter utsatt tid? Skulle ni kunna skicka ett standardhyresavtal? Mvh Maria S

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Andrahandsuthyrning till annan privatperson regleras i lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad (här) och omfattar hyresavtal som avses i 12 kap 1 § Jordabalken (här).

Hyresavtalet kan avtalas för bestämd tid och hyrestiden upphör då enligt vad som har avtalats. Avtalet får även säga upp före hyrestidens slut. Hyresgästen har inte rätt till förlängning av hyresavtalet om inte ni har avtalat om något annat, lag om uthyrning av egen bostad 3 § (här).

Hyresavtalet ska ske skriftligen, 12 kap. 2 § Jordabalken (här). Se hyresnämndens standard hyresavtal (här). Detta avtal hänvisar till val mellan tre olika alternativ gällande hyresavtalets giltighetstid och uppsägningstid. När hyrestiden har löpt ut ska hyresgästen lämna lägenheten senast påföljande dag kl 12.00 eller nästa vardag om hyrestiden löper ut under en röd dag. Annat kan avtalas, 12 kap. 7 § Jordabalken (här).

En uppsägning ska vara skriftlig om den har varat längre än tre månader (finns dock undantag), 12 kap. 8 § Jordabalken (här). Enligt denna bestämmelse gäller en ansökan hos domstol med yrkande att hyresförhållandet skall upphöra eller att hyresgäst skall avhysas (vräkas) som uppsägning. Man kan även ansöka om avhysning hos Kronofogden, vilket bör verkställas inom några veckor. Mer om detta (här). Det kan hända att er hyresgäst bestrider förläggandet om avhysning, då måste saken prövas i domstol vilket kan ta upp mot några månader.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga! Tveka inte på att höra av dig till Lawline igen om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Anastasia MatveevaRådgivare