Avhysning av hyresgäst i egen bostad

Hej!

Jag som hyresvärd av min privatvilla skrev hyreskontrakt med en hyresgäst och det var tidsbestämt på 2 månader först men hyresgästen undrade om jag inte kunde ge 1 månad till för han behövde mer tid att finna annat och då ändrade vi kontraktstiden till 3 månader istället, alltså fördel hyresgästen.

Nu har dom 3 månaderna gått och hyresgästen vägrar flytta ut pga att han nu säger det var 2 månader och att 30 dagars regeln gäller då jag inte anmodat honom att flytta därifrån så nu har han ett tillsvidarekontrakt med 3 månaders uppsägning istället enligt honom. Jag har anmodat 2 gånger inom 12 dagar sen hyrestiden i mitt kontrakt löpte ut och även meddelat socialen i min kommun om att jag ska begära handräckning av KFM.

Tror att han har mixtrat i sitt kontrakt för jag har ju mitt ex som säger dom 3 månader vi kom överens om bara för att jag ville vara snäll och ge mer tid, jag har klargjort flera gånger för hyresgästen att de blir ingen förlängning då jag behöver mitt hus själv och jag har även vittne till detta. MEN vilken tidpunkt kan tänkas gälla om jag nu vill begära avhysning av KFM ? Kan kontraktet ha övergått i ett tillsvidare och jag blivit lurad?

MVH Okunnig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så har du skrivit kontrakt med en hyresgäst på två månader. Kontraktet förlängdes sedan med en månad. Problem har uppstått när du bett hyresgästen flytta ut eftersom denne påstår att ni dels förlängde kontraktet med två månader (inte med en månad) och dels att du måste anmoda om flytt 30 dagar innan kontraktet gått ut. Eftersom du inte gjorde det påstår hyresgästen att det löper ett tillsvidarekontrakt med en uppsägningstid om tre månader.

I 12 kap. Jordabalk (1970:994)(JB) (https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1), också kallad Hyreslagen, finns reglerna för hyra. Enligt 12 kap. 3 § 2 st. (https://lagen.nu/1970:994#K12P3S2) kan hyresavtal ingås på bestämd tid, precis som det avtal du skrivit med din hyresgäst. I paragrafen framkommer det att hyresavtal som ingås på en bestämd tid, så länge den tiden är kortare än 9 månader, inte behöver sägas upp över huvud taget, så länge ni inte skrivit i avtalet att det krävs en särskild uppsägning.

Ifall ni avtalat om att det krävs en uppsägning trots den korta hyrestiden skall denna vara skriftlig enligt 12 kap. 8 § 1 st. JB (https://lagen.nu/1970:994#K12P8S1) men som jag förstår din fråga är det inte fallet. Har ni inte avtalat om att det krävs uppsägning 30 dagar innan avtalets utgång så som din hyresgäst påstår så har denne inte rätt att bo kvar. Enligt 12 kap. 11 § skulle din hyresgäst flyttat ut senast kl. 12 dagen efter att kontraktet gick ut.

Det enda sätt på vilket din hyresgäst skulle kunna fått ett tillsvidarekontrakt är genom att du låter hyresgästen bo kvar i lägenheten en månad efter att hyrestiden gått ut utan att anmoda denne att flytta. Så är ju dock inte fallet, eftersom du två gånger meddelat att du vill att hyresgästen flyttar ut, 12 kap. 3 § 3 st. 2p. (https://lagen.nu/1970:994#K12P3S3)

Tyvärr finns det inget enkelt sätt att avhysa en hyresgäst som inte vill flytta ut. Det du kommer behöva göra är att kontakta Kronofogden, precis som du redan kommit fram till. Den tidpunkt från vilken du kan skriva till Kronofogden att din hyresgäst olovligen bor kvar utan kontrakt är dagen efter att avtalet, enligt ditt kontrakt, gick ut.

Den blankett du ska använda är den för betalningsföreläggande och vanlig handräckning,och den hittar du här. Vill du läsa mer vad Kronofogden skriver om att avhysa hyresgäster så kan du göra det här. Det kommer olyckligtvis ta tid innan Kronofogden kan avhysa din hyresgäst, eftersom även hyresgästen skall ges möjlighet att svara.

Ifall din hyresgäst inte håller med i det du säger utan står kvar vid att denne har rätt att bo kvar så kommer Kronofogden hjälpa dig att ta det till domstol. Med tanke på hur mycket bevis du har på att ni inte kom överens om att din hyresgäst skulle bo kvar så kommer du mest troligt inte ha några som helst problem att få ett domstolsbeslut på att hyresgästen skall flytta. Var noga med att spara all skriftlig korrespondens med din hyresgäst och be gärna din bekant som var med att vittna om mottagandet av anmodan.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor.

Med varma hälsningar

Olivia ÅmanRådgivare